Jestliže veřejnost nemá informace, pak neselhala vláda, ale novináři a media

loading...

Televizní rozhovory jsou zde proto, aby se divák mohl seznámit s názory a stanovisky hosta. U nás slouží až příliš často k tomu, aby se divák seznámil s názory a stanovisky moderátora. Může být moderátor kritický a může hosta „grilovat“?


Rozhodně. Ale k tomu, aby mohl být moderátor kritický k názorům a stanoviskům hosta, musí divák dostat šanci seznámit se s předmětem rozhovoru. Host musí dostat prostor k tomu, aby svůj názor předložil a vysvětlil. Rozhovor má sloužit k tomu, aby si divák mohl svůj názor udělat sám, není platformou pro šíření názoru moderátora. Kritika a „horké“ otázky jej mají přimět k tomu, aby se vyrovnal nebo nevyrovnal s kritikou. Ne proto, aby byl představen publiku jako obžalovaný v soudním procesu, jehož výsledek je předem určen.

Televizní rozhovor je služba divákům, má jim dát informace proto, aby si mohli vytvořit vlastní názor, není to pranýř hostů a neslouží k tomu, aby moderátor ten názor vytvořil za ně a prodal jim ho hotový.

Kdo má být moderátorem?
U nás je to jasné. Musí to být mladý a atraktivní muž nebo ještě lépe mladá a ještě mladší atraktivní dívka. To je, jak se zdá, hlavní a jediný požadavek. Co se v té hezké hlavičce skrývá, je v celku jedno. Mají-li diváci štěstí, sem tam se objeví docela přijatelná mladá tvář, která není jen hezkou tváří. Zdůrazňuji – mají-li diváci štěstí. Stává se to málo kdy.

Ve světě je tomu kupodivu jinak. Televizní stanice vědí, že sledovanost zpráv je důležitá, večerní zprávy zpravidla bývají hlavním pořadem dne a na jejich kvalitě závisí sledovanost, od které se zase odvíjejí příjmy z reklam.

Zprávy chce divák obvykle vidět a slyšet od toho, komu věří, kdo vzbuzuje jejich důvěru, kdo se ve světě žurnalistiky pohybuje dostatečně dlouho a dokázal si důvěru diváků vybudovat. Proto bývá hlavní „news anchorman“, hlavní moderátor zpráv, zpravidla zkušený žurnalista, který řemeslo dokonale ovládá a který má pověst člověka, kterého divák respektuje, kterému lze věřit a ke kterému se, když se chce dozvědět, co je nového, vrací. Hezké hlavičky mohou v televizi samozřejmě pracovat a také pracují. K tomu, aby se staly hvězdami zpravodajství, ale musí napřed prošlapat mnoho ocelových bot.

loading...

Největšími legendami amerického televizního zpravodajství byli takoví profesionálové jako Peter Jennings, David Brinkley nebo Barbara Walters z televize ABC nebo Walter Cronkite, Mike Wallace, Dan Rather nebo Andy Rooney from CBS či Tom Brokow z NBC. Všichni z nich prošli dlouhou cestou vzhůru, všichni přišli do hlavních zpráv svých sítí s dlouhou zkušeností v rolích reportérů, moderátorů diskusních pořadů a investigativní žurnalistiky. A všichni měli za sebou svou vlastní diváckou obec, kterou si získali tím, že je diváci znali a důvěřovali jim. Všichni se stali „hlavami“ zpravodajské televize v době, kdy jim bylo více než 40, většinou více než 50 let. I ten jejich věk a jejich kariéra pomáhá vytvářet důvěru diváků.

Pravdou je, že i americké zprávy v poslední době ztrácí na kvalitě. Bulvarizace postihla i je s příchodem kabelové televize a sítí jako CNN, které mají více a více bulvárních prvků.

Už ani nemluvím o tom, že zprávy nejsou komentáře a komentáře nejsou zprávy, což naše televize pořád ještě neví. A tak se nedozvíme ve zprávách, že vláda předložila návrh zákona, ale dozvíme se, že vláda předložila špatný návrh zákona. Z komentářů a rozhovorů se dozvíme, jak ten návrh je špatný a vidíme příslušné politiky na pranýři pod palbou otázek, které jsou zároveň odpověďmi, které z nich moderátoři téměř i fyzickým násilím vynucují. Čeho tím návrhem chtěla vláda docílit se nedozvíme, dozvíme se jen, komu všemu ten návrh jistě ublíží.

A nakonec se dozvíme, že vláda ten návrh „nevysvětlila“. Jak a kde jej měla vysvětlit, se rovněž nedozvíme. Vláda vlastní televizi nebo noviny nemá. Z rozhovorů v televizi se názor či stanovisko vlády nesmíme dozvědět, to by utrpěla „nezávislost“ moderátora. Pokud se pokusí, i dokonce na přímou otázku, stanovisko vlády vysvětlit, je mu dovolena maximálně jedna věta a je moderátorem přerušen další otázkou, nebo zdrcující kritikou první nedokončené odpovědi. Informace může vláda maximálně podat na svém webu a nikdo o nich neví, nečtou je snad ani ti novináři. Má si snad ministr postavit stolek na Václavském náměstí a rozdávat letáky s informacemi?

Povinost informovat mají media a žurnalisté, je to důvod, proč existují, je to jejich byznys, jejich povolání a jejich poslání.

Jestliže veřejnost nemá informace, pak neselhala vláda, ale novináři a media.

loading...

Pokaždé, když slyším novináře říkat, že vláda „nedostatečně informuje veřejnost“, musím se ptát: „A co jste, dámy a pánové, dělali vy?“

Zdroj: ePOrtal.cz

Čtěte dále:

Okupanti soukromého prostoru Televizní bavič a politický aktivista Jan Kraus se domnívá, že lze svévolně využívat cizí majetek, aby sloužil jeho čistě osobním cílům. Je znakem čes...
„Nemohoucí“ Miloš Zeman toho ještě mno... Kdybych se chtěl pustit od všech záporných vlastností Miloše Zemana, tak by mi patrně jeden článek nestačil. Pro mě byl, na počátku 90 let tím vůbec n...
Babišova republika: On určuje naší zemi, co bude j... Andrej Babiš je jako pověstný Otesánek. Nikdy nemá dost a chce stále větší a větší porce jídla. Zatím posledním pozřeným soustem je mediální skupina M...
Prezident Miloš Zeman a domácí zabíjačka? Jistě. A to dokonce na dva způsoby. Ten první, obvyklý či naturální nebo potravinový, je zcela jasný. Miloš Zeman pravil, a nyní parafrázuji: „Paní re...
Zpráva o umístění jednotek NATO v naší zemi. Svlék... Lubomír Vylíčil se zamýšlí nad „cvičením lidové obrany“, které zjevně záměrně vyvolali američtí stratégové a jejich zdejší kaprálové, a po němž mají...
Antisemita a extrémista jedním vrzem. Čeho se ti d... Komedie nebo tragédie? Tato otázka mně přichází na mysl, když si pročítám reakce na volební kampaň strany NE Bruselu – Národní demokracie stran rozkle...
Ukrajina a psychologická válka médií Jak nenaletět médiím? Zkuste využít poznatků České armády, která během Ukrajinské krize a psychologické války o poloostrov Krym sledovala mediální pro...
Respekt a iHNED.cz šíří v České republice nejvíce ... V Moskvě byl zveřejněn žebříček mediální rusofobie – rating negativního obrazu Ruska v zahraničních médiích. Česká média se také vyznamenala a skončil...
Roboti a hackeři útočí na Klausovu výzvu: Hlas veř... V sobotu jsme zveřejnili Výzvu občanů vládě a parlamentu, kterou inicioval Václav Klaus. Dala jí prostor i další média – a tak navzdory „pustému víken...
Respekt je hlásnou troubou lživé multikulturní pro... Člověk si opět začíná připadat jako za dob nastupujícího nacismu či komunismu. Jenže kdysi to byl boj za vizi árijského či marxisticko-leninského člov...
loading...