Snížení spotřební daně z PHM? Za mě rozhodně ano!

Senátorský kandidát – obvod č. 5 Chomutov | Ceny pohonných hmot u nás tento týden vyšplhaly na nové rekordy, letos již po několikáté. Vzhůru je dle vyjádření analytiků táhne drahá ropa. Vysoké ceny na stojanech opět otevřely diskusi ohledně snížení spotřební daně. Jako pravičák v duchu zajásám. Ovšem na chvíli. Kalouskovo ministerstvo nechce o snížení spotřební daně ani slyšet. Specialisté z Ministerstva financí totiž tvrdí, že snížení daně nepřinese očekávaný efekt, neboť prodejci zareagují zvýšením marže a spotřebitel nepozná nic, státní kasa však ano. S tím se rozhodně nemohu ztotožnit. A zkušenosti našich sousedů mě v tom jen utvrzují.

Například rozdíl mezi cenou benzínu a nafty je v ČR nepatrný, v některých zemích EU je to výrazně jinak. Úspornější dieselové motory jsou v některých zemích podpořeny dokonce nižší sazbou spotřební daně za naftu. Státy tím podporují rozhýbání ekonomiky, neboť doprava je vstupem ve všech cenách zboží a služeb.

Do konečné ceny nafty se promítá nejenom cena ropy, marže spotřební daň, ale také DPH. Spotřební daň v konstrukci ceny totiž vstupuje i do daňového základu pro výpočet DPH! Spotřební daň u nafty činí 10,95 Kč za litr a DPH je 20 %. Pokud litr nafty dnes stojí 36,60 Kč, spotřební daň činí 10,95 Kč, DPH 6,10 Kč, daňové zatížení jednoho litru činí 17,05 Kč, tedy 47% z ceny. U benzínu je spotřební daň o něco vyšší, činí 12,84 Kč za litr. Rozdíl je to ve srovnání s evropskými zeměmi nepatrný. Celkové zatížení jednoho litru nafty je v Německu 46%, na Slovensku 46%, v Polsku 45%, v Rakousku 47%, Lucembursko 37%.

Pro autodopravce je tedy mnohem výhodnější tankovat plnou nádrž v zemích s nižší cenou nafty. V ČR jsou ceny PHM ke 14.9.2012 následující: litr benzínu cca 1,53 € za litr, litr nafty 1,5 €, Například v Německu, stojí v současné době litr benzínu cca 1,76 € za litr, litr nafty potom stojí 1,58 €, na Slovensku litr benzínu stojí cca 1,58 € a litr nafty 1,45 €, v Rakousku litr benzínu cca 1,47 € za litr, litr nafty potom stojí 1,43 €,. Nejlevnější pohonné hmoty jsou však dlouhodobě v Polsku, kde se za litr benzínu zaplatí přibližně 1,42 € a litr nafty 1,4 €. Jen pro zajímavost v USA stojí jeden litr benzínu 0,79 € benzínu a nafty 0,81 €.

V současné době se naše země zmítá v problémech kvůli nejednotě koaličních poslanců ohledně zvýšení sazby DPH. Chápu tu rebelii, zvyšování DPH se lidem výrazně odrazí v peněženkách. Chápu však i premiéra a ministra financí, že změnu tak radikálně prosazují, zadlužení naší země a rozpočtový schodek je třeba řešit. Zvýšení sazby daní je jedním z řešení, jak získat daňové příjmy. Na pohonné hmoty je uvalena ve všech členských zemích EU základní, tedy vyšší sazba DPH. Zvýšení DPH bude dalším důvodem pro vyšší konečnou cenu nafty pro spotřebitele. DPH přitom v posledních třech letech zvýšilo hned několik členských zemí EU, v ČR nevyjímaje, základní sazba se v roce 2010 zvýšila z 19 % na 20 %, stejnou sazbu má např. Slovensko a Velká Británie.

Kamiony i osobní auta jezdí čím dál častěji tankovat za hranice, provozovatelé příhraničních čerpacích stanic, stejně jako ti při dálnicích mají výrazně sníženu výtoč, lákají šoféry kamionů na osobní benefity, typu obědy a balíčky na cestu, často marně. Řešením by bylo snížení spotřební daně na všechny pohonné hmoty, jak se to nyní chystá např. ve Francii. Kalousek je však tímto postojem šokován. U nás se toto téma řeší už poměrně dlouho, neděje se pořád nic, vláda veškeré iniciativy mete pod stůl, naposledy to byl návrh VV, v odborných komisích ODS se návrhy setkávají se stejným výsledkem.

Já osobně jsem přesvědčen, navzdory závazku členských zemí EU, že nebudou kompenzovat růst cen ropy pohybem spotřebních daní, že snížení spotřební daně by bylo velmi vstřícným krokem vůči domácnostem, podnikatelům i mezinárodním dopravcům. Odměnou pro naši zemi by byl jistě vyšší daňový výnos.