Nevolte podle průzkumů veřejného mínění, ale volte podle svého srdce

loading...

Legendární britský premiér Winston Churchill věřil pouze takových statistikám, které si sám zfalšoval. A jako tehdejší slova by se i dnes dala tesat do kamene. Prostě veškerým průzkumům veřejného mínění, které si sami nezfalšujete, nemůžete věřit. Zvláště ne v předvolební době v České republice.

V posledních volbách do krajského zastupitelstva v roce 2012 si nechaly Česká televize a Český rozhlas zpracovat „průzkumy“ veřejného mínění, kde výzkumné agentury výrazně nadhodnotily vládní strany. Naproti tomu podhodnotily na Liberecku vítězné hnutí starostů a v několika dalších krajích především KDU-ČSL, jejichž zástupci například v Olomouckém a Královéhradeckém kraji nebyli pozváni ani do volebního studia. Lidovci mimochodem v obou krajích dostali přes 10 procent hlasů.

Dnes už se můžeme pouze dohadovat o tom, zda to byl záměr, nebo průzkum dělající agentura prostě někde udělala chybu, protože špatně zvolila metodiku průzkumu? Ale stín pochybností na práci obou agentur zůstal.

Raketové vzestupy „nových stran“

A další případy raketového vzestupu Věcí veřejných v roce 2010 nebo Strany zelených ve výzkumech veřejného mínění v roce 2006 jsou veřejně známy. Jedna agentura tehdy zveřejnila preference přes 5 procent, které do týdne potvrdila druhá. A za čtyři roky se vše opakovalo. Podobnost obou případů je čistě náhodná.

Letos nám některé agentury začaly v posledních dnech servírovat překvapivý vzestup některých subjektů. A opět chtějí, abychom začali věřit zázraku, že strany bez historie, osobností a programu se z ničeho nic dostanou do Poslanecké sněmovny. Možná ano, možná ne. Nicméně výsledky těchto subjektů dávající kolem 10 – 12 procent ve mně na základě přechozích zkušeností nebudí důvěru.

loading...

Nenechme o našem životě rozhodovat nepravdivé výzkumy

Jiná legendární věta Winstona Churchilla zase zní: „O výsledku voleb nerozhodují statistici, ale občané.“ Pevně věřím, že tomu tak bude, a že výsledky voleb dají nadobro sbohem pseudo-průzkumům některých agentur, které se tím definitivně znemožní.

Proto závěrem jedna rada nad zlato. Nevolte podle průzkumů veřejného mínění, ale volte podle svého srdce. Jedině tak nebudete při každých zprávách mlátit hlavou do zdi a ptát se, komu jsem to zase naletěl.

Zdroj: Blog autora

loading...