Fero Fenič a Letiště Ruzyně. Z cizího žít a z cizího přejmenovávat

Zdroj: frantisekmatejka.cz |Nemůže být typičtější iniciátor přejmenování letiště v Ruzyni, než je Fero Fenič. Do jeho filmů a festivalu jsme už nasypali pěkný balík z veřejných peněz. A on má tu drzost mluvit o úspěchu a uživení se nekomerční tvorbou.

„Inicioval jste petici, dostával výhrůžné vzkazy, musel přesvědčovat politiky… Přesto jste po celou dobu věřil, že letiště bude nakonec přejmenováno?“ „Vždy když něco dělám, tak v to věřím. To patří k mé profesi. A nejen, že věřím, ale také se snažím tu myšlenku dotáhnout do konce. Třeba když jsem zakládal studio Febio, tak mi každý říkal, že to není možné, aby tu existovalo studio, které bude dělat nekomerční tvorbu a uživí se tím. No a povedlo se to a žádné jiné studio to už nedokázalo. Jediná myšlenka, která se mi nepovedla, byla televize Febio, ale tam mě zradil investor.“ (celý rozhovor zde) Tak to je naprosto, ale naprosto přesný.

Česká televize, Hlavní město Praha, Státní fond České republiky pro rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury České republiky, Městská část Praha 5, značka Klasa Ministerstva zemědělství České republiky, Dopravní podnik hlavního města Prahy, Národní muzeum, Česká filharmonie… to je částečný výpis těch, kteří jsou partnery Fero Feniče při pořádání jen letošního Febiofestu. Když se podíváte na jeho tvorbu, tak v převážné většině najdete „vyrobil pro Českou televizi“, nebo „koproducent Česká televize“. Když si přečtu jeho výše uvedenou větu „Třeba když jsem zakládal studio Febio, tak mi každý říkal, že to není možné, aby tu existovalo studio, které bude dělat nekomerční tvorbu a uživí se tím.“, je mi v kontextu skutečnosti zle od žaludku. Je přímo ukázkově příkladné, jak de facto jediný komerční projekt Fero Feniče, soukromá televize, nevyšel. Prý ho zradil investor. Byl to totiž investor soukromý a na rozdíl od veřejných institucí a podniků uměl počítat…

Přejmenování letiště je přesně ze stejné kategorie. Stavět si pomníky za cizí, stejně jako z cizího se nekomerční tvorbou „uživit“. Uživit se, což v podání Fero Feniče znamená stát se po sametové revoluci milionářem, nekomerční tvorbou, to je snad jedno z nejhorších slovních spojení, které znám. A přejmenovat za veřejné peníze letiště Ruzyně a ještě si to klást jako zásluhu? To už by si snad v době rozkladu veřejných financí zasloužilo výjimečný stav a polní soud.

František Matějka