Tip na dárek: Co si tak koupit k Vánocům domácího špeha? Velkého Bratra v obchodních podmínkách neodhalíte

Dárek NWOKarel Trnka upozorňuje na nejnovější z řady nebezpečí, které se na nás valí pod přívětivou nálepkou „užitečné moderní technologie“. Televize, která nás špehuje – ať chceme, nebo ne. Něco takového jsme vždycky pokládali za nepředstavitelnou technologii z žánru sci-fi. Jenže, než jsme se stihli pořádně rozkoukat, tak se fikce stala realitou. Takovou televizi potichu vyrobila společnost LG.

Zablokovat odesílání často citlivých osobních údajů neznámým směrem k neznámým účelům dokáže navíc jen „partyzán“, člověk s jistou zkušeností a vybavením, prosté vypnutí funkce vlastně neudělá nic. Kdyby „operaci“ společnosti LG nikdo neodhalil, mohli jsme možná brzy mít takové televizory doma všichni. Ale i při masívní vlně odporu, která se zvedla, zůstává otázkou: podaří se tento trend zvrátit?

Varování z Británie

Varování sdílel britský bloger s přezdívkou „DoctorBeet“ a krátce poté zpráva zaplavila celý internet. Televize o vás odesílá osobní data, aniž se zeptá! Jak na svém blogu blogger popisuje: „Jednoho dne, jsem si všiml, že mám v hlavním ovládacím panelu televizoru malé políčko s reklamou.“ „Dali byste si chutnou polévku Knorr?“ Byla to reklama, ušitá na tělo. A reklama, o niž nepožádal.
To jej vyděsilo natolik, že se rozhodl přijít věci na kloub. Pátral, až nalezl korporátní video od firmy LG, v němž se hovoří o možnostech sběru dat pro případné reklamní klienty. Jde o systém vysoce efektivní cílené reklamy, zabudované do televizorů v podstatě bez vědomí zákazníka. A co že se to všechno sbírá?

Únik citlivých informací?

Chytré televizory LG shromažďují velice podrobná data o svých uživatelích: Vyjma monitorování sledovaných pořadů, přepínání mezi kanály, si navíc pamatují i názvy souborů na externím disku. Tyto informace jsou dále odesílány v nešifrované podobě na servery LG. Co znamená nešifrovaně? Relativně vysoké riziko, že by tato data mohla být „zachycena“ i někým dalším.

Představte si kupříkladu, že budete mít složky s fotografiemi seřazené podle jmen vašich blízkých. Takto „lehce“ můžete o sobě prozradit citlivé informace. Vnucuje se otázka: Jak s těmito daty společnost LG nakládá? To bohužel nemůžeme vědět. Ale především, protože jsou data odesílaná v nešifrované podobě, tak je může snadno zachytit i „třetí strana“. To je bohužel ta horší varianta.

A nedá se to vypnout

To není celé. Objevil se i problém s vypnutím této funkce. V nastavení televizoru sice existuje možnost, ale data se nadále odesílají.

Přestože servery LG data odmítají, i nadále existuje riziko, že z jejich strany bude (opět zcela bez našeho vědomí) funkcionalita obnovena. K tomu, aby si tuto možnost společnost neponechala, by se muselo zajistit přerušení toku dat na straně vaší televize. Několik pobouřených lidí se pokusilo LG přimět k tomu, aby tak okamžitě učinila. A jaká byla reakce společnosti? Soukromí nás nezajímá – bylo to v obchodních podmínkách!

Je nám líto…

Zde předkládám přepis emailové odpověďi na dotazy týkající se sběru dat společností LG.

„Dobré ráno.

Děkujeme za váš e-mail.

V návaznosti na naší předchozí e-mailovou korespondenci, jsme vaše dotazy přeposlali na hlavní centrálu LG v Británii.

Odpověď, jenž nám byla předána zní, že jste bohužel souhlasil s obchodními podmínkami, vaše obavy by tedy měly být adresovány obchodníkovi, od kterého jste televizor pořídil. Rozumíme vašim pocitům, měl jste být seznámen s těmito podmínkami na místě prodeje a proto ze zřejmých důvodu, není LG schopna dále komentovat tuto otázku.

Omlouváme se za jakékoli nepříjemnosti. Máte-li jakékoli další otázky, neváhejte nás kontaktovat znovu.

Se srdečným pozdravem.

Tom

LG Electronics UK Helpdesk“

Měl jste si přečíst obchodní podmínky. Avšak ruku na srdce: Kdo z nás je běžně čte? Obě strany tuší, že jde o výmluvu…

Jak se bránit?

Jediné, co můžete v současnosti dělat – v případě, že vlastníte router a rozumíte informačním technologiím, či někoho podobně „nadaného“ máte ve svém okolí – je zablokovat jakoukoli komunikaci na tyto domény:

ad.lgappstv.com
yumenetworks.com
smartclip.net
smartclip.com
llnwd.net
smartshare.lgtvsdp.com
ibis.lgappstv.com

Tím byste měli zabránit zobrazování reklam, ale i odesílání vašich osobních údajů. Zároveň by mělo být možné stahovat nové aktualizace, jak tvrdí „DoctorBeet“ na svém blogu.

Plánovaná „záplata“

Naštěstí – v reakci na masivní veřejné zděšení – slíbila společnost LG, že vydá „záplatu“ pro současný systém „chytrého“ televizoru. Najednou má LG jasno: Zajistí, že televizor nebude vysílat žádná data v případě, kdy bude funkce vypnuta. Rovněž se zabezpečí, aby tato data neobsahovala citlivé osobní údaje. Společnost apeluje, že nechce přijít o potenciální zákazníky. To je od nich milé, že se tak starají, nemyslíte?

Takže – co z toho vyplývá? Až budete na Vánoce uvažovat, co si nadělit pod stromeček, vězte, že „Velký Bratr“ a povinná rozcvička před televizí, která vás hlídá, jsou naší realitě blíže, než byly v roce 1984. Možná by bylo moudré si přečíst i obchodní podmínky u podobných „vychytralých“ zařízení. Jenže, i když to uděláte – nikdy nemůžete předem tak docela tušit, co se pod nimi skrývá za záludnosti. A nemylme se, obchodními podmínkami to neskončí. Podobné útoky na naše soukromí se nejspíš budou množit. Co s tím? Na to se budeme v Protiproudu i nadále ptát.

Zdroj: protiproud.cz