Mediokracie: Média nejen manipulují, ale nastolují agendu

Některé události jakoby nebyly, jiné jsou zveličovány a navíc dezinterpretovány. A navíc média nastolují agendy. Typickou ukázkou je sebestředná otázka krále mediálních manipulátorů Moravce „o čem se bude příští týden mluvit.“ Pravdou je, že se příští týden mluví o něčem jiném, než ten nedělní paňáca. Jeho (a nejen jeho) snaha vnucovat veřejnosti témata svědčí o tom, že média se stala součástí politiky, ba dá se říci dokonce jejím spolutvůrcem. Institut Václava Klause na dané téma uspořádal odborný seminář s otázkou: „Nahradila mediokracie média a politiku?“

Petr Paulczynski

Petr Paulczynski

Podle Ladislava Jakla média manipulují veřejným míněním. A to kampaněmi a nastolováním agendy, o čem se má mluvit. Lidé v hospodách si myslí, že na to přišli sami, ale témata, která kritizují, jim jako samozřejmá nahrála média. Dávno totiž neplatí, že se média pokoušejí pouze manipulovat tím, co se děje kolem nás, skutečnosti hodnotit, nálepkovat a překrucovat. To jim dávno nestačí. Jejich úkolem je nastolovat agendy, o čem se máme vůbec bavit. V tomto smyslu může mediokracie skutečně nahradit nejen politiku, ale i sebe samu.

Podle dalšího účastníka Miloslava Bednáře média nejsou nic. Média jsou lidé v nich. Bylo konstatováno, že z 2200 agresivních článků psalo s opravdovou záští pouze 120 z nich a ty články napsalo 5 lidí. Moderátor Jan Skopeček uzavřel seminář slovy: „Média nejen ovlivňují veřejné mínění, ale nastolují bezvýznamná témata, která pak vytlačují ta důležitá.“

A to platí nejen o médiích veřejnoprávních. O podílu soukromých medií poplatných názoru svých majitelů nemluvě.

Zdroj: Paulczynski.cz | Kráceno | Titulek redakční