Dobre, bo Polskie. Není celá kauza Polských potravin jeden velký vymyšlený skandál?

To už je na světě tak, že když si konsorcium producentů zadá výrobu skandálu, může se to obrátit jako šíp proti nim.Médii a veřejnou diskusí proběhla nedávno série „skandálních“ odhalení, jak jsou nám sem pod hlavičkou MADE FOR EU dováženy potraviny, o nichž jsme netušili, že jsou z Polska. Který svaz výrobců za tím stojí, není těžké uhodnout, ale důkazy chybí. A média jsou přece vždy čistá a „nezkorumpovaná“.

Největší bojovník proti polským potravinám

Největší zákulisní bojovník proti polským potravinám

A co se vlastně veřejně přežvykovalo v médiích a po hospodách ? Jaký je to skandál, že se k nám dovážejí nekvalitní věci pochybného původu. Jestli to ale zkraje vyvolalo zděšení Polských výrobců, dneska zjišťují že se to nakonec obrátilo k jejich dobru. A ve všech směrech je to dobře. Nebyli totiž hloupí a včas přešli do protiútoku. Vyplatilo se to.

Možná že první chybou bylo to, že se to u nás doma moc nevědělo. Když si v s Sasku koupíte Šwabachem popsané pivo nebo klobásu, je to 50 ku 50 procentům, že je z Polska. Nikdo se tu nad tím ale nepozastavuje a nikdo to také netají. Pokud se začtete do tzv smallprints, tedy malých písmen dole na výrobku, tak se to dočtete.

Je zajímavé že u nás doma se neřešil například pivovar Heineken. Jeho Polské pivo se k nám dováží už asi 10 let.

Když ale skanál u nás doma vypukl, bylo třeba najít vysvětlení, proč tomu tak je. Je to ale v principu jednoduché. Polské firmy v posledních 15 letech rozsáhle investovaly. Moje generace, která pamatuje, jak v onom Jaruzelského chudém Polsku věčně nebylo co jíst, se tomu musí semtam zasmát, ale prostě je to tak, že časy se změnily. A nutno říct, že k lepšímu. V Polsku je dostupná pracovní síla, Poláci jsou pracovití, půdy tam mají dost a dnes jede v Polsku jeden z největších zemědělsko – potravinářských průmyslů nejen v Evropě, ale i na celém světě. Poláci byli odvážní a vyplatilo se to. A že to tady naší domácí, někdy trochu těžkopádný potravinářský sektor špatně snáší? A není to náhodou tak trochu jeho smůla ?

Prvních mediálních útocích před několika měsíci prostě na Polské straně zapřemýšleli a – přešli do ofenzivy. Ofenzivy, která byla dobře promyšlená a opravdu zafungovala. Z dnešního pohledu se dá říct, že kdyby to ty tuzemské svazy před časem tušily, budou chodit po špičkách a nebudou do Polských výrobců a dovozců na náš trh příliš šťourat. Teď můžou jen litovat.

Poláci k nám totiž v průběhu října – světe div se, ve velkém začali dovážet tytéž výrobky po svými vlastními Polskými značkami.

„Dobre, bo Polskie“. Tak se to u nich říká. A efekt se dostavil a dnes v běžném supermarketu není regál, kde byste nenašli zboží s Polským nápisem. A konzumenti už pochopili, že Poláci umějí ty samé věci a mají to trochu levnější. Nedávno jsem byl nakupovat v obchodním domě Tesco. Našel jsem tu takové ty minislámové tyčinky, které už jsem v minulosti viděl v několika zemích. Mají všude na světě úplně stejný design a liší se jen jazykem, jímž jsou popsané. Nikde se výrobce netají tím odkud jsou. V USA se myslím říká Twizzlers, v Německu Mini salami Polnische a doma Polskie Mini Kabanosy – czosnakowe. A věřte, znám málo tak dobrých věcí.
Jestli se naši domácí výrobci domnívali, že se k českému trhu můžou chovat jako ke svému doživotnímů výsostnému území a neurvale vyhánět konkurenci, tuhle lekci si zasloužili.

Bo dobre, bo Polskie.

Až uvidíte v regálu Polský nápis, nemáte se čeho bát. I Polsku platí všechny ty unijní předpisy a i tam se poslední dobou dobře jí.

Přeji hezký večer a „Dobrou chuť“.

Zdroj: http://janzima.blog.idnes.cz/