Odboráři Českých drah škodí zemi víc než středověký mor

Ministerstvo dopravy si zaslouží uznání, že prolomilo monopol státního železničního dopravce a zahájilo liberalizaci železničního trhu, která v budoucnu státu ušetří miliardy korun. A tak RegioJet i na přímluvu druhého účastníka soutěže – společnosti Arriva- bude jezdit s rychlíky na trati Olomouc – Krnov – Ostrava. Jenomže odboráři monopolního dopravce nechtějí, aby lidé jezdili moderními a čistými vlaky, ale starými a špinavými soupravami Českých drah.

Tak prý přidělení železniční tratě konkrétnímu dopravci je tunel jako Opencard, tvrdí zástupci neblaze proslulého Odborového sdružení železničářů (OSŽ). Pozoruhodné je, že se nikdy nebouřili proti tomu, když stát (expresy, rychlíky atd.) a kraje (spěšné, osobní vlaky) dlouhá léta přidělovaly železniční dopravu bez soutěže monopolním Českým drahám, což daňové poplatníky stálo miliardy korun často za zastaralé vlaky. Naposledy podepsali všichni krajští hejtmani z ČSSD s Českými drahami memorandum na deset let o zajištění regionální dopravy za zbytečně předražené ceny. Tento tunel z hlediska logiky železničních odborů přitom Jaroslavu Pejšlovi a jeho skvadře nijak nevadil.

Pro pochopení celé situace je potřeba si přiblížit železniční reformu z nedávné doby. Monopolní státní České dráhy se rozdělily na státní podnik Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), který bude zajišťovat provoz na železničních tratích, jejich údržbu, rekonstrukce atd. a akciovou společnost České dráhy (ČD), která je a bude pouze jedním z více železničních dopravců.

Je jasné, že vypisování soutěží o zajištění provozu na jednotlivých železničních tratích přinese jak úspory, tak moderní vlaky – tedy daleko lepší cestování po železnici – což cestující jistě uvítají. Například společnost RegioJet uvedla, že na jihočeských železnicích v úsecích Strakonice – Vimperk – Volary, Volary – Prachatice – Číčenice a Volary – Český Krumlov – České Budějovice s odbočkou z Černého Kříže do Nového Údolí zajistí dopravu za cenu o 25 % nižší, než nyní na dotacích pobírají České dráhy a nasadí zde daleko lepší soupravy, než jsou Regionovy Českých drah, u kterých lidem vadí velká hlučnost.

Veřejná doprava ať už silniční nebo železniční je v určitých případech dotována prakticky ve všech evropských zemích, tak to bylo, je a bude. Nicméně je potřeba najít správný poměr mezi cenou a kvalitou. To však zajistí pouze konkurence a nikoliv monopol jednoho dopravce. Abychom si rozuměli, já nejsem zásadní nepřítel Českých drah. Pokud tato společnost dokáže zvítězit v soutěži na provoz konkrétní trati, budiž jí přáno.

Protestům drážních odborářů se proto musí rozumět ve správném duchu. Nám tunelování státního rozpočtu vůbec nevadí, pokud se ty peníze sypou nám. Jestliže však stát přidělí dopravu někomu jinému, je to zločin. Cestující ať jezdí třeba dobytčáky, na tom nám nezáleží. Jen když my budeme mít své jisté. A navíc nám noví dopravci nebudou uznávat naše režijky, která nám umožňují jezdit vlaky za pár korun, a to je přece také strašné.

Čili milí lidé, my železniční odboráři v čele s panem Pejšlem Vám vzkazujeme, na Vás nám vůbec nezáleží. Vy nám sloužíte jenom jako rukojmí k udržení našich koryt. Vím, že i u českých drah pracují slušní lidé, kteří své odborářské bossy vůbec nemusí. Těm přeji, ať si najdou nová místa u jiných železničních dopravců.

A pokud by si odboráři dovolili sáhnout k nějakým radikálním protestům, pak to musí znamenat jediné, urychlenou liberalizaci železničního provozu. Výhrůžkám a vyděračům se neustupuje. A navíc to připomíná chování malých děcek, seberete nám hračku, tak my se budeme vztekat a kopat nožičkama.

Zdroj.