Českobudějovické centrum jako manifest úpadku

Budějovické centrum s monumentálním náměstím Přemysla Otakara II., kterému dominuje Samsonova kašna, je výstavním klenotem Českých Budějovic. Bohužel, poslední roky je pravidelně hyzděno různými ukázkami soudobého „umění“, takže zároveň demonstruje čím dál radikálněji hluboký úpadek naší civilizace a dělá městu bohužel i nemalou ostudu.

Ignác Pospíšil

Ignác Pospíšil

Začalo to podivnými mouchami na Černé věži, smotky drátu na Piarisťáku, šnekolidmi na zdech domů v centru. To se ještě dalo dotazujícím se turistům vysvětlit jako dočasná ukázka moderního umění. Člověk byl na rozpacích, ale ještě se nemusel úplně stydět. Třeba to je (někde hluboko v skrytu) umění, které někdo někdy nějak pochopí, i když k tomu nebude mít šestistránkové vysvětlení od autora.

Rezavá cisterna postavená na zadek, co cca půl roku hyzdila náměstí, už byla horší. To už se člověk musel před zvědavými cizinci opravdu stydět. Vydávat něco takového za umění, ukázku díla mladého nadějného umělce, to fakt nešlo. Každý Arab či Číňan, co to viděl, musel odcházet s posíleným potvrzeným přesvědčením, že jsme tu už úplně zdegenerovali a kulturně se nacházíme hluboko pod ním. Upřímně řečeno to, že tam ta odpornost byla, je natolik pádný argument, že jsme měl potíže tomuto dojmu vzdorovat i já. Navíc – ač nejsem rodilý Budějičák, toho nádherného náměstí si vážím a jeho pohanou jsem vyloženě trpěl.

Po rezavé cisterně jsem dospěl přesvědčení, že už mne na náměstí nic nepřekvapí. Spletl jsem. Rezavá pseudopiána, hyzdící severozápadní roh náměstí tento rok, jsem sice rozdýchával těžko, ale přiznejme si, cisterna byla ještě horší. Ovšem když se na jaře objevily informace o projektu pražského architekta a „umělce“ Jana Šépky, myslel jsem v první chvíli, že to je nějaký hodně opožděný apríl. Nebyl to apríl, bohužel, projekt dočasného (měsíčního) obezdění Samsonovy kašny sedmimetrovou dřevěnou stěnou a přetvoření kašny ve šperk v rámci jakési soukromé výstavy (bude se k ní možno dostat po lávce z nedaleké galerie) skutečně existuje, byl schválen Radou města ČB i památkáři a již se začalo stavět (víceZDEčiZDE). Připomeňme si, když je teď před volbami (byť tedy krajskými), že českobudějovičtí radní jsou ze stran ANO, ČSSD, ODS a KDU-ČSL (celé složeníZDE) a že lidovecký náměstek primátora pro kulturu Jaromír Talíř se o projektu vyjádřil, že je sice kontroverzní, ale zase zviditelní město. Snad si na to ty příčetnější dvě třetiny českobudějovičáků, které stavba po právu vytočila, vzpomenou, až půjdou volit…

knižní e-shop 660x100

No, ano, takovýto absurdní projekt město dozajista zviditelní. O tom nepochybuji. Je to unikát, protože jen málokteré město má v radě tolik cvoků, aby přes ni prošla taková zhovadilost. Docela by mne zajímalo, proč pan Šépka nezkusil obplotit něco ve svém rodišti. Třeba takový Karlův most. Že by byli zodpovědní politici a úředníci v Praze příčetnější než v Budějovicích? Nebo si Karlova mostu, na rozdíl od Samsonovy kašny, přece jen trochu váží?

Nu, nadějní soudobí umělci s podporou nepříčetné městské rady uštědřili Českým Budějovicím i České republice další těžkou ránu. Obávám se, že až se mne následující měsíc budou cizinci ptát, co to má bejt, už prostě nedokážu nebýt sprostý. Snad z toho alespoň pochopí, že s těmi „génii“, co tohle spískali, nemám a nechci mít nic společného. A že průměrný Budějovičák je o několik řád inteligentnější a kulturnější než daný „umělec“ či průměrný radní…


Zdroj.