Genderová korektnost

Nedávno vyvolala pohoršení báseň Jiřího Žáčka s veršem „K čemu jsou holky na světě? Aby z nich byly maminky …“?

Radim Uzel | foto: m.Wikipedia.org


Myslím, že taková básnička v čítance pro druhou třídu může pohoršit jenom hlupáka. Naopak básničky o mamince patří k těm nejkrásnějším poetickým zážitkům z dětství. Vzpomeňte si třeba na Jaroslava Seiferta. Ti, co se cítí Žáčkovou říkankou pohoršeni, tvrdí, že takový text automaticky staví ženy do pozice, kdy jejich primárním životním úkolem je stát se matkou a postarat se o děti. Prý to může malé děti negativně ovlivnit.

Představa, že tato báseň by mohla negativně ovlivnit osmileté dítě, se musela zrodit v hlavě duševně nemocného člověka. Vždyť přece naprostá většina žen pociťuje mateřský pud a přeje si mít děti. A devítiletý kluk, který vrstevnickou dívčí generací zpravidla pohrdá, najednou překvapeně vidí, že ta holka, která sedí v lavici před ním, opravdu jednou bude takovou hodnou maminkou, jako ta jeho vlastní.

Ten poprask na sociálních sítích prý vyvolal filmový režisér Vít Klusák a na svém facebookovém profilu, kam prý napsal: „K čemu jsou kluci na světě? Aby psali takovýhle debility“. Myslím tedy, že pokud tato báseň uráží režiséra Klusáka, je třeba se ptát „K čemu je Klusák na světě?“ O odpovědi raději pomlčím, protože je žalovatelná. Znám se náhodou s jeho maminkou. Myslím, že se teď za svého syna tak trochu stydí.


Pozadu ovšem nezůstalo ani Ministerstvo školství, které hned také přispěchalo se svou troškou do mlýna sdělením, že „Text sám o sobě není zcela genderově neutrální, při výuce ale záleží hlavně na výkladu a na tom, v jakém kontextu je uveřejněn a jaký je záměr autora“. Zároveň dodalo, že učitel by měl při výkladu žákům vysvětlit záměr autora a další souvislosti. „Kromě jiného také souvislost s genderovou korektností,“ uvádí Ministerstvo školství.

Všichni víme, že každý zodpovědný ministerský úředník se snaží, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Myslím si však, že potřeštěná genderová korektnost je v obecné škole k smíchu. Každý pedagog má přece vlastní rozum a zkušenosti. Mnohý z nás vzpomíná na školní otázku „Co tím chtěl básník říci?“ Tento trapný dotaz však většinou kladli učitelé až na střední škole.

Urputné snahy o genderovou vyváženost a pohlavní korektnost se objevují na všech frontách. Někdy to ovšem zní jako dobrý vtip. Tak třeba na jednom lékařském sympoziu nedávno jeden vtipálek navrhoval, aby slovo „seminář“ připomínající semeno byl nahrazen termínem „ovulář“ připomínající vajíčko. Přijměte tedy tento můj příspěvek jako pokus o krátký písemný ovulář.

polados-prepravujeme-vas-byznys


Zdroj: VaseVec.cz