Z EU zaznělo: Prounijní televizní vysílání je nutné. Jinak bude evropský parlament plný euroskeptiků.

Kauza vypnutí vysílání řecké televizní společnosti Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) zpochybnila nestrannost Evropské komise v oblasti informací.

Evropská komise v této záležitosti pohrozila, že bude muset začít „konat“ proti společnosti ERT poté, co odmítla vysílat proevropské zpravodajství. K události došlo jen několik dní před tím, než byla vysílací společnost odpojena. Viceprezidentka Komise Viviane Redingová řekla evropským poslancům, že bruselská exekutiva plánovala „akci v celounijním měřítku“, poté, co společnost ERT zrušila smlouvu na vysílání dotovaného kanálu Euronews.

Komise, která v současnosti prakticky vládne Řecku prostřednictvím „Trojky“, která také obsahuje Mezinárodní měnový fond a Evropskou centrální banku, tvrdí, že „neměla v úmyslu zavřít ERT“. Bruselská vláda ovšem připouští, že měla spory s ERT ohledně vysílání Euronews a vedení společnosti bylo donuceno ukončit činnost v prosinci 2012.

Jednalo se také o peníze, Komise investovala přes 1,35 milionu Euro do personálního obsazení athénské pobočky Euronews. Zřizovací náklady činily 3,3 milionu a daňoví poplatníci také museli zaplatit dalších 1,7 mil. Euro pro plánované vysílání na prvních 6 měsíců. V červnu 2012 také Komisařka Redingová sdělila řeckému socialistickému poslanci Paliadelimu, že Komise připravila zvláštní grant pro Euronews v květnu 2012 pro spolufinancování cizojazyčného vysílání, které požadovala rezoluce Evropského parlamentu. Toto sdělení bylo zveřejněno v dokumentu vydaném v den, kdy společnosti ERT bylo zastaveno vysílání.

Nejsou důkazy, že Evropská komise se přímo podílela na ukončení činnosti ERT, avšak měla motiv a je známo, že bruselští představitelé využívají svého vlivu v Troice na chod událostí v zemích, které prakticky spravují.

Komise vydala miliony Euro na šíření stanice Euronews do dalších jazyků, dotace kromě řečtiny získala maďarština, arabština a perština. Euroskeptici tvrdí, že Euronews vysílá zejména pro-Unijní zpravodajství, zatímco obhajovatelé kanálu tvrdí, že pouze opravuje dezinformace.
Evropský poslanec za řecké socialisty Paliadeli prohlásil: „Euronews je téměř objektivní. Jednou jsem jim musel vytknout, že používají název Makedonie namísto Jugoslávská republika Makedonie.“ Paliadeli dále dodal, že je „naprosto nutné, aby Euronews vysílalo v Řecku a napříč EU, jinak bude Evropský parlament plný euroskeptiků.“

Zdroj: Public Service Europe; Překlad, editace: reformy.cz