Případ Kramný, bod zlomu: Soud spolku Šalamoun vs. MF Dnes. Pomluva jako zbraň nezávislých médií? Budou platit milióny? Co na to Babiš? Padne přelomový rozsudek?

KONEČNĚ! Případ Kramný se vrací do mediální roviny. Tedy tam, kde začal. Byla to právě média napříč žánry, která vytvořila lživý (ale prodejný) obraz monstra s elektrickými kabely v pazourech nad dvěma andělskými těly pod pyramidami.

Ilustrační koláž: Ondřej Höppner

Deník MF Dnes teď čelí žalobě spolku Šalamoun tváří v tvář novým faktům, že obě ženy zemřely po otravě hotelovým jídlem. Deníkem zveřejněné údaje se podle všech známých údajů nezakládají na pravdě. Spolek Šalamoun teď zve širokou veřejnost k účasti na veřejném soudním jednání, při kterém by měly být odhaleny detaily podvodné manipulace s důkazy v trestní věci Petra Kramného.

Soud proti MF Dnes, pilíři mediálního impéria premiéra Andreje Babiše se koná 29. května 2019 ve 13 h v budově Obvodního soudu Prahy 5 na náměstí Kinských. Budova F, číslo dveří 7, II. patro.

Předmětem sporu, který může být přelomový pro celou mediální scénu, je toto: Porušil deník MF Dnes zákon, když zveřejnil nepravdivé údaje a nedodržel právo na odpověď?

“Deník MF Dnes v rozhovoru s bývalým přednostou ústavu soudního lékařství Igorem Dvořáčkem zveřejnil prokazatelně lživé údaje. Igor Dvořáček je navíc šedou eminencí celého případu Kramný a podle našich informací stojí podvrženými důkazy, které vedly k nespravedlivému odsouzení Petra Kramného,” říká Václav Peričevič ze spolku Šalamoun. Dvořáček je prý také autorem verze s elektrickým proudem. Ta ovšem následně byla zpochybněna vyššími znalci jako úplný nesmysl .

Deník MF Dnes, který je s nákladem 100 tisíc výtisků denně druhým nejprodávanější v zemi, zveřejnil oslavný rozhovor s Dvořáčkem loni v listopadu na celé straně. Dodala ho ostravská redaktorka Ivana Lesková.Případ může mít zásadní přesah do celé mediální sféry. Podle tiskového zákona za zveřejněné texty zodpovídá vydavatel, tedy firma premiéra Babiše, která má také povinnost nechat zveřejnit odpověď.

To se nestalo ani v tomto případě. Vysoce respektovaný spolek Šalamoun přitom požadoval jen to, co mu podle zákona přísluší – odpověď ve stejném rozsahu, v jakém byl “pomlouvačný” text. Deník však nezveřejnil ani čárku.

Redaktorka Lesková v rozhovoru prodchnutém obdivem k dnes již bývalému přednostovi Ústavu soudního lékařství v Ostravě uvádí: „Respektovaný soudní lékař zažívá těžké časy kvůli kauze Kramný” a cituje pana Dvořáčka, podnikatele v oboru soudního znalectví: “Pochybnosti vyvolávají laici, kteří nemají dost informací. Místopředseda spolku Šalamoun Václav Peričevič říká médiím nesmysly.”

Zásah elektrickým proudem jako příčinu smrti Moniky Kramné a její dcery Kláry Kramné přitom vyloučili renomovaní soudní znalci – mimo jiné profesor MUDr. Ivo Šteiner, CSc. (místopředseda Evropské patologické společnosti a člen Světové patologické společnosti za Českou republiku), docent MUDr. Alexander Pilín, CSc. a MUDr. Zdeněk Šňupárek z Vojenského ústavu soudního lékařství. Podle jejich znaleckých posudků nemohlo dojít k úmrtí v důsledku zásahu elektrickým proudem.

Petr Kramný je hlavním aktérem jedné z nejzáhadnějších tragédií století. Roku 2013 na dovolené v Egyptě zemřely jeho žena a dcera. Česká média od počátku spekulovala o tom, že je zabil, byť egyptská strana Kramného nikdy nepovažovala za podezřelého, ale za oběť.

Petr Kramný se tak stal díky mediálnímu obrazu v očích veřejnosti vrahem, byť proti němu nebyl nikdy jediný důkaz. Kauza je podle všeho odstrašujícím příkladem prorůstání mediální, policejní a justiční sféry.

Podle verze podložené novými znaleckými posudky zřejmě Kramného žena a dcera zemřely v důsledku otravy podobně jako později i manželský pár z Británie.


Celý text žaloby na MF Dnes je k dispozici zdeStanovisko spolku Šalamoun zde | Zdroj